I'm too lazy to translate this right now (well too bus actually, trying to find that bit of information that can help me make decide on wether to vote for D66 or GL), but here's something from the Cool Dutch CLub over at FF:
Ik weet het nog steeds niet... De verschillen zijn klein, op sommige punten neig ik naar D66, op andere naar GL.
Vorige keer D66 (en SP) gestemt... dus mischien deze keer de kans geven aan GL... of D66 "belonen" ARGHHHHHHhhhhh. Had ik maar een tweede stemkaart.
Neem de verschillen:Hypotheekrenteaftrek: D66 wilt de naar de 30% brengen, GL ook, en op termijn afschaffen. Is mij om het even, in iederval naar die 30% en dan zien we wel weer wat verstandig is (woningen moeten wel betaalbaar blijven).
AOW: Beide willen naar 67 in een jaar of tien. GL laat "vroege starters" stoppen na 45 dienstjaren. AL neem ik aan dat D66 dit ook wel zou steunen.
Zorg: D66 is voor marktwerking maar met mate (zorg moet boven winstbelang gaan), GL is tegen en redeneert ongeveer hetzelfd: zorg op 1, winst moet geen hoofdrol spelen. D66 vetrouwt hier meer op de markt en GL benadert dit met iets meer wantrouwen jegens de markt (artijen die winst willen maken). Ook lastig.. concurrentie zal vast helpen maar ik vetrouw al die managers niet... dus neig ik naar GL al heeft D66 ook wel een punt.
Ontslagrecht: D66 wil dit simpeler/flexibeler. GL is tegen. Ook een lastige. Flexibiliteit is belangrijk, een bedrijf moet een prutser er uit kunnen gooien, en dus geen rare situaties waar het goedkoper is mensen maar in dienst te laten ofzo. Anderzijds, een bedrijf moet niet zomaar mensen opstraat gooien (en nieuwe mensen inhuren in hun plaats) om een paar extra eurootjes en een bonus... Flexibel maar rechtvaardig zou mijn uitgangspunt zijn... dit is ietsje meer richting D66 meen ik...
Wegen / vervoer: Beide zijn voor thuiswerken, Openbaar vervoer, fiets.. GroenLinks wil echter enkele flessenhalsen niet aanpakken. Hier en daar een rondweg aanleggen die al 20 jaar geleden had moeten komen sluiten ze uit (A4 middendeland bijvoorbeed). Zelf wil ik een goede doorstroming: aanpakken van de knelpunten zoals flessenhalsen waar je een aantal kilometer van 3 naar 2 en dan weer 3 rijstroken gaat. Maar om nu er ruimhartig te zijn met nieuwe wegen... nee, dat ook niet. Nieuwe wegen slippen zo weer vol... D66 ligt hier meer op mijn pad, al is de kans dat zij met bepaalde VVD voorstellen qua infrastructuur iets te snel ja zeggen, GroenLinks wil mischien wel water bij de wijn doen en komt dan op zo'n beetje hetzelfde als D66 uit.
Conclusie: Waar zitten de risico's? D66 kan wellicht nu en dan iets doorslaan op liberaal economisch vlak, en GL op het gebied van natuur en milieu.
Dat zijn zo'n beetje de punten die ik me kan bedenken.. al met al, onder de einstreep score beide ongeveer gelijk.
/
ARGHHHHHHHhhhhhhhhhhh
Quick translation/summary: With D66 there is the risk of them going too far in the liberal economical spectrum, and with GL when it comes to issues with the enviroment. So do I rather have them liberalising the economics too much or them letting "green" outranking other important goals?